De tre hovedtemaene transport, bygg og mat, er i dag sterkt knyttet sammen gjennom areal, transport og byggpolitikken. I et tidsperspektiv på 15-30 år har de hver for seg i tillegg en vesentlig teknologi-dimensjon som kan få store innvirkninger på vurderinger av de gode lavutslippsløsningene. Eksempler på dette er:
- Nullutslipps- og plussenergibygg, off-grid bygg, som nå bygges i både offentlig og privat regi, store og små bygg
- Nullutslipps kjøretøy, el-basert direkte eller ved hydrogen, som allerede innfases i Norge og utgjør per i dag mer enn 178.000 (2018) elbiler
- Høyteknologisk mikrodyrking av mat i eget hus, som er noe fram i tid, men på trappene.
- Gjenbruk, resirkulering og gjenvinning av alle ressurser, som er en utvikling som er under innfasing som del av norsk og internasjonal ”avfallspolitikk”
Ved slik teknologisk utvikling bortfaller på lang sikt enkelte av argumentene mot privat bilkjøring (høye klimagassutslipp, utslipp som gir dårlig lokal luftkvalitet, store systemløsninger for energiforsyning, sentralt lokalisert små boenheter, mm). De negative sidene ved motorisert transport og privatbilkjøring vil imidlertid fortsatt være blant annet arealbeslag, barriereeffekter, ulykker og ressurskrevende infrastruktur.
Det er i dag både kunnskap, erfaringer, kompetanse og teknologi som gjør at det er svært mange gode grunner for og muligheter til å iverksette tiltak. Eksempler på et ”felles utgangspunkt” i form av tiltak og utviklingsprosjekter som kan være aktuelt i mange kommuner fremkommer under. En utdypende, men ikke uttømmende, oversikt med aktuelle tiltak, virkemidler og eksempler er gitt i vedlegg 7. Denne oversikten kan brukes som et utgangpunkt for lokale og regionale prosesser, og gjerne tilpasses til lokale forutsetninger, herunder andre tematiske innganger.