Indirekte utslipp
Kildefordeling og tiltaksvurdering ut fra et indirekte utslippsperspektiv dreier oppmerksomheten og prioriteringene over mot andre produkter og aktivitetsområder. Forskjellen i tilnærming er illustrert i Figur 3.4 der systemavgrensningen for direkte utslipp er angitt som ”geografiske perspektiv”, og indirekte utslipp er betegnet ”klimafotavtrykk”. Sistnevnte betegnes også som et livssyklusperspektiv på utslippsberegninger, eller en forbruksbasert tilnærming.
Direkte utslipp, det geografiske perspektivet, inkluderer kun de utslipp som fysisk skjer innenfor et geografisk avgrenset område, dvs. et land, en kommune, en by.
Indirekte utslipp, klimafotavtrykket (forbruksbasert tilnærming) inkluderer klimagassutslipp som kan knyttes til et produkt uansett hvor utslippet geografisk skjer. En slik fotavtrykksberegning inkluderer utvinning av råvare, transport av råvare, videreforedling til et produkt/vare, distribusjon av varen til aktøren/personen som nyttiggjør seg av den, og fram til eventuelt håndtering av produktet som avfall.
Som figur 3.4 illustrerer vil industriutslipp i et forbruksbasert klimaregnskap (klimafotavtrykk) bli ekskludert i de tilfeller industrien eksporterer varen ut av byen/kommunen. Utslippene fra industriproduksjon blir altså fordelt til det geografiske området der forbrukeren av varen/tjenesten bor. Tilsvarende vil de lokale transportutslippene ikke ansvarliggjøres
i klimafotavtrykket i de tilfeller gjennomgangstrafikk/pendling er gjennomført av innbyggere bosatt utenfor kommunen.
Figur 3.4: Illustrasjon av systemavgrensningen for beregning av direkte (geografisk/territorialt utslipp) og indirekte utslipp (klimafotavtrykk/livssyklusperspektiv). Kilde: Hogne Nersund Larsen
Livssyklusperspektiv i omstillingsarbeidet
I et utslippsregnskap basert på indirekte utslipp allokeres produktets utslipp til den aktøren/personen som kjøper, bruker og nyttiggjør seg produktet. For kommunen som virksomhet vil et indirekte utslipps-regnskap inkludere utslipp knyttet til alle innkjøp av varer og tjenester som kommunen anvender, dvs. ikke kun til de direkte utslippene fra for eksempel kjøring med egne biler og oppvarming av bygg med oljekjeler.
En slik tilnærming vil i mange tilfeller endre betydningen og prioriteringen av ulike tiltak. Både direkte og indirekte utslipp bør derfor inkluderes når strategier for et lavutslippssamfunn legges. Hvis ikke kan resultatet bli en utslippsreduksjon i eget land, kommune eller virksomhet, men en økning i det globale utslippsbidraget.
Miljødirektoratets illustrasjoner av det norske lavutslippssamfunnet i figur 3.2 og 3.3, gir derfor et utilstrekkelig bilde av forholdet mellom utslippskilder og virkninger, og prioriteringer av tiltak og tiltakspakker. Utslippsberegninger inkluderer kun direkte utslipp innenfor landets grenser (geografisk perspektiv), og ikke indirekte utslipp (fotavtrykks- eller livsløpsperspektivet).
Direktoratets analyser synliggjør derfor ikke det totale globale utslippsbidraget fra Norges befolkning, norske kommuner, norsk industri og annen aktivitet på norsk territorium. I det følgende illustreres dette gjennom eksempler fra to norske kommuner, der både direkte og indirekte klimagassutslipp er tatt med.
Eksemplene fra Lærdal kommune og Oslo kommune illustrerer at et utslippsregnskap basert på indirekte utslipp, kan gi en helt annen vinkling på og prioritering av utslippsreduserende tiltak og virkemidler i den enkelte kommune. I en omstilling til et lavutslippssamfunn, dvs. et globalt utslippsnivå på kun 1-2 tonn per person per år, må indirekte utslipp gis økt oppmerksomhet i utformingen av strategier og tiltaksvurderinger. Livsløpsperspektivet bør legges til grunn. Et kunnskapsgrunnlag som utdyper klimautfordringen, internasjonal og nasjonal klimapolitikk, Norges og kommunenes klimagassutslipp, etc. fremkommer i vedlegg